Εξελίξεις μετά τη βομβιστική επίθεση στο Δικαστικό Μέγαρο Θεσσαλονίκης και την επανέναρξη λειτουργίας των δικαστικών υπηρεσιών εντός του

Στις 14 Μαΐου 2010, ημέρα Παρασκευή, εκδηλώθηκε ισχυρή βομβιστική  επίθεση στο Δικαστικό Μέγαρο Θεσσαλονίκης με αποτέλεσμα την άμεση  διακοπή όλων των εργασιών, την πρόκληση σοβαρών υλικών ζημιών  και τον ελαφρύ τραυματισμό ενός δικαστικού υπαλλήλου.

Την ευθύνη ανέλαβαν οι «Πυρήνες της Φωτιάς» , οι οποίοι στην ανακοίνωσή τους πρότειναν την αντικατάσταση της έννοιας της «αστικής δικαιοσύνης» από την έννοια της «επαναστατική αυτοδικίας»!
Ο ΔΣΘ από την πρώτη στιγμή καταδίκασε απερίφραστα την ενέργεια αυτή και  επέδειξε ενεργό ενδιαφέρον τόσο για την αποκατάσταση των υλικών ζημιών, όσο και για την απρόσκοπτη -κατά το δυνατόν- συνέχιση της απονομής της δικαιοσύνης. Ο Πρόεδρός του ΔΣΘ κ. Μανόλης Λαμτζίδης συναντήθηκε αυθημερόν  με τον Υπουργό Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και  Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κ. Χάρη Καστανίδη για να εκτιμήσουν μαζί  με άλλους υπηρεσιακούς παράγοντες  το μέγεθος των υλικών ζημιών και τις επιπτώσεις τους στους ρυθμούς απονομής δικαιοσύνης.
Την επόμενη ημέρα (Σάββατο 15.5.2010), ο Πρόεδρος του ΔΣΘ μαζί με το Γενικό Γραμματέα κ. Νικόλαο Βαλεργάκη  μετείχαν σε σύσκεψη, που έγινε μέσα στο Δικαστικό  Μέγαρο με σκοπό την άμεση αντιμετώπιση των συνεπειών από την έκρηξη υποδεικνύοντας συγκεκριμένες υλικές και νομικές ενέργειες για την άμβλυνση των επιπτώσεων από την έκρηξη και τη διασφάλιση της υγείας και σωματικής ακεραιότητας του κοινού, των εργαζομένων, των δικαστών  και εισαγγελέων και των δικηγόρων.
Τη Δευτέρα, ως αποτέλεσμα συνεννόησης των φορέων στη σύσκεψη του Σαββάτου ο αρμόδιος Υπουργός εξέδωσε Υπουργική Απόφαση (αρ. 51578), με την οποία αναστέλλονταν όλες οι εργασίες εντός του Δικαστικού Μεγάρου από 17.5.2010 μέχρι και την αποκατάσταση όλων των βλαβών.
Την Παρασκευή της επόμενης εβδομάδας (21.5.2010), τα μέλη του Προεδρείου μετείχαν σε ευρεία σύσκεψη για την ασφάλεια του Μεγάρου που έγινε με πρωτοβουλία του αρμόδιου Υπουργού στην αίθουσα πολλαπλών εκδηλώσεων της Νέας Βιβλιοθήκης του Δικηγορικού Συλλόγου (στον 7ο όροφο οικοδομής στην οδό Φράγκων και Μοσκώφ). Στη σύσκεψη αυτή, οι εκπρόσωποι του ΔΣΘ υποστήριξαν ότι η κατάσταση στο εσωτερικό του Μεγάρου ήταν -πριν την έκρηξη- «χαοτική» και ότι παρά τις έντονες διαμαρτυρίες  και διαβήματά τους  προς τον προηγούμενο Πρόεδρο του Τριμελούς Συμβουλίου Διοίκησης,  Διαχείρισης και Λειτουργίας του Μεγάρου, στο εσωτερικό του υπήρχε μεγάλη «αταξία».
Παλιά έπιπλα και αδρανή υλικά εγκαταλειμμένα σε διάφορα σημεία. Παράθυρα ανοιχτά και  «ανοίγματα» αφύλακτα για πολύ χρονικό  μεγάλο διάστημα χωρίς να  υπάρχει η ανάλογη επιτήρηση και φροντίδα από υπευθύνους. Τέλος δε όσον αφορά τον έλεγχο στις εισόδους και εξόδους διατύπωσαν  την άποψη ότι ο εξονυχιστικός έλεγχος ακόμα και με τη χρήση ειδικών ανιχνευτικών μηχανημάτων  είναι απαραίτητος μόνο για το κοινό, ενώ για τους δικηγόρους, ασκούμενους, δικαστές και εισαγγελείς και δικαστικούς υπαλλήλους διατύπωσαν την άποψη ότι επιβάλλεται η διαμόρφωση  χωριστής εισόδου, από την οποία θα επιτρέπεται η είσοδος με την επίδειξη ταυτότητας.
Όσον αφορά,  στο ζήτημα της εγκατάστασης «κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης με χρήση  «καμερών» εντός του μεγάρου, που προτάθηκε από τον κύριο Υπουργό και άλλους υπηρεσιακούς παράγοντες,  ο Πρόεδρος του ΔΣΘ εξέφρασε έντονες  επιφυλάξεις υποστηρίζοντας ότι προηγούμενα πρέπει να ερωτηθεί η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για  να διατυπώσει σχετική γνώμη,  καθώς η Αρχή, στο παρελθόν, έχει  κρίνει ότι «… η λήψη και επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα με κλειστό  κύκλωμα που λειτουργεί μονίμως, συνεχώς ή κατά τακτά χρονικά  διαστήματα δεν επιτρέπεται, διότι προσβάλλει την προσωπικότητα και την
ιδιωτική ζωή του ατόμου… και  ότι αυτή επιτρέπεται μόνο κατ’ εξαίρεση, εφόσον η επεξεργασία κρίνεται αναγκαία με βάση τις αρχές της αναγκαιότητας και της αναλογικότητας…», πράγμα το οποίο  – αν δηλαδή  συντρέχουν αυτές οι προϋποθέσεις – μπορεί να κριθεί  ενόψει μίας συνολικής μελέτης ασφαλείας του Μεγάρου, μόνο από την αρμόδια Αρχή.
Στην ίδια σύσκεψη, τα μέλη του Προεδρείου του Συλλόγου έθεσαν ερωτήματα και ζητήματα, όπως της  εξασφάλισης συνθηκών ασφαλείας κατά τη διεξαγωγή και πολιτικών δικών,  της στατικότητας του συνόλου Μεγάρου ως συνόλου και όχι τμημάτων του,  καθώς και της διασφάλισης  συνθηκών δημοσιότητας σε ποινικές δίκες, που έγιναν κατεπειγόντως με τη  διαδικασία του αυτοφώρου.
Τέλος, ο Πρόεδρος του ΔΣΘ έθεσε επιτακτικά το ζήτημα του συντονισμού  μεταξύ των τριών παραγόντων (δικαστών-εισαγγελέων, δικηγόρων και  δικαστικών υπαλλήλων) και της ενιαίας καθημερινής τακτικής διαχείρισης των λειτουργιών του Δικ. Μεγάρου. Μετά τη σύσκεψη, ακολούθησαν συνεδριάσεις της Επιτροπής Διοίκησης  Διαχείρισης και Λειτουργίας  του Μεγάρου, στις οποίες εξετάστηκαν διάφορα ζητήματα και  έγινε κατορθωτός ο «εξορθολογισμός» ορισμένων δικαστικών λειτουργιών, που είχαν κατεπείγοντα χαρακτήρα, ώστε να διεξάγονται  με ασφάλεια.

Στο διάστημα αυτό,  εξασφαλίστηκε από τη διοίκηση του Συλλόγου, με τη συνδρομή του συνόλου του προσωπικού  του,  η συνεχής και αδιάκοπη λειτουργία των υπηρεσιών του Συλλόγου στους χώρους της νέας Βιβλιοθήκης, ώστε να  παρέχεται εξυπηρέτηση στο κοινό και στους  δικηγόρους χωρίς καμία διακοπή.
Έτσι, δικαιώθηκε απόλυτα η επιλογή της πλειοψηφίας του Διοικητικού Συμβουλίου για τη μεταφορά και μετεγκατάσταση  με  ταχείς ρυθμούς ορισμένων  λειτουργιών  του Συλλόγου (Βιβλιοθήκη, Πειθαρχικά-Επιτροπές  Διενέξεων, Συνεδριάσεις Επιτροπών) σε έναν άλλο χώρο σε μικρή απόσταση από το Δικαστικό Μέγαρο,  όπως αυτό της  Νέας Βιβλιοθήκης, επιλογή, για την οποία είχε κατηγορηθεί στο παρελθόν, όπως αποδείχθηκε άδικα. Αν ο Δικηγορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης  δε διέθετε κατά το χρόνο της έκρηξης  συμπληρωματικούς και βοηθητικούς χώρους, όπως αυτούς της Νέας Βιβλιοθήκης, καμία καίρια και ζωτική λειτουργία του δε θα ήταν δυνατή,  οι συνάδελφοι και το κοινό δεν θα εξυπηρετούνταν, και θα νέκρωνε τελείως η εσωτερική ζωή του Συλλόγου.
Με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ (Τχ. Α  81/ 26.5.2010 )αντιμετωπίστηκε από τυπική -νομική άποψη το ζήτημα της αναστολής των προθεσμιών,
Για ζητήματα που δε ρυθμίστηκαν ή δεν προβλέφθηκαν με την πιο πάνω  πράξη και απόφαση,  ο ΔΣΘ ζήτησε με έγγραφό του απευθυνόμενο στο Γ. Γραμματέα του Υπ Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κ. Δημήτραινα συμπληρωματικές ρυθμίσεις για να καλυφθούν ορισμένα κενά στην ΠΝΠ.
Στο μεταξύ, την εξέταση της  στατικότητας του Μεγάρου και τον έλεγχο της επικινδυνότητας μετά την έκρηξη επιλήφθηκε δύο φορές ειδική επιτροπή συγκροτούμενη από τεχνικούς υπαλλήλους της Πολεοδομίας της  Ν.Α. Θεσσαλονίκης. Την πρώτη φορά η Επιτροπή με το αρ. πρωτ. 29/ΕΕ/20440/10/26.5.2010 έγγραφό της (Θέμα: « Επίδοση του 4/10  Πρωτοκόλλου Αυτοψίας Επιτροπής επικινδύνως ετοιμόρροπων οικοδομών»  περιέγραψε την κατάσταση στο εσωτερικό του Μεγάρου μετά την έκρηξη και υπόδειξε άμεσα μέτρα ασφαλείας και αποκατάσταση συγκεκριμένων βλαβών , ενώ τη δεύτερη με το αρ. πρωτ. 29/ΕΕ/21610/10/31.5.2010 έγγραφό της,  στο οποίο  αναφέρεται ότι υφίσταται:
«ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑ
Α. Σε όλα σχεδόν τα υαλοστάσια των όψεων επί του νοτιοδυτικού  αιθρίου  (σημείωση: προς ΙΚΑ και Λιμάνι)
Β. Στην πλάκα και στους τοίχους του Ειρηνοδικείου στο ισόγειο του Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης
Γ. Στο χώρο των αφοδευτηρίων ανδρών στο υπόγειο …»
Ενώ η Επιτροπή συνιστά ότι: «… οι χώροι αυτοί πρέπει να απομονωθούν μέχρι να γίνουν οι αποκαταστάσεις των βλαβών…» ενώ σε σκαριφήματα «κατόψεων ισογείου και υπογείου» αποτυπώνονται οι προβληματικοί χώροι «…που πρέπει να  απομονωθούν…», και καταλήγει ότι ο ακριβής χώρος του εργοταξίου (κίνηση υλικών, σκαλωσιές κλπ.)» πρέπει να οριστεί «… από τους μελετητές και επιβλέποντες μηχανικούς της αποκατάστασης…».
Σύμφωνα με το περιεχόμενο της πιο πάνω ΥΑ και ΠΝΠ, τις αποφάσεις της Επιτροπής και το περιεχόμενο των δύο εγγράφων των υπαλλήλων της Πολεοδομίας συνάγεται ότι οι δικαστικές υπηρεσίες εντός του Δικαστικού Μεγάρου θα λειτουργήσουν κανονικά ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ  μέσα στο Δικαστικό Μέγαρο από τη  Δευτέρα 7 Ιουνίου, εκτός από αυτές που σχετίζονται με το Ειρηνοδικείο, για τη τύχη των οποίων θα αποφασίσει την Πέμπτη, 3.6.2010, η Επιτροπή Διοίκησης, Διαχείρισης και Λειτουργίας του Δικαστικού Μεγάρου σε συνεδρίασή της. Οπωσδήποτε, θα  προβλεφθεί  η μεταφορά τους σε άλλους χώρους εντός του Δικαστικού Μεγάρου, που να είναι ασφαλείς και λειτουργικοί και αυτή θα είναι η αμετακίνητη θέση των εκπροσώπων του Συλλόγου μας.

ΠΡΟΣΟΧΗ!
Ο Δικηγορικός Σύλλογος  Θεσσαλονίκης καλεί τα μέλη του να προμηθευτούν από την Πέμπτη και Παρασκευή 3 και 4/6 τα κατάλληλα ένσημα προκειμένου να καταθέτουν από Δευτέρα (7.6.2010) τα δικόγραφα στις διάφορες γραμματείες με σκοπό να αποφύγουν την ταλαιπωρία και το συνωστισμό.
Διευκρινίζεται ότι, επειδή την Παρασκευή 4.6.2010 θα διεξαχθεί στην Αθήνα Ολομέλεια των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων όλης της χώρας, είναι ενδεχόμενο ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΟΛΟΜΕΤΩΠΗΣ ΕΠΙΘΕΣΗΣ ΠΟΥ ΔΕΧΕΤΑΙ ΤΟ ΣΩΜΑ να αποφασίσει νέα πανελλαδική αποχή των δικηγόρων από τα καθήκοντά τους,  με χρονική  αφετηρία τη Δευτέρα, 7.6.2010  και με άγνωστο μέχρι στιγμής περιεχόμενο και χρονικό ορίζοντα (κυλιόμενες, συνεχείς κλπ.), για τους δικηγόρους – μέλη του ΔΣΘ ΕΙΔΙΚΑ  ισχύει παλαιότερη απόφασή του Δ.Σ., σύμφωνα με την οποία θα επιτρέπεται, σε περίπτωση προκήρυξης  αποχής,  λόγω των ειδικών και εκτάκτων συνθηκών, που δημιουργήθηκαν από  την  έκρηξη, η κατάθεση κάθε είδους  δικογράφων χωρίς τη λήψη άδειας. Το αυτό ισχύει και για την κατάθεση ΚΛΗΣΕΩΝ-ΑΙΤΗΣΕΩΝ, με τις οποίες καλούμαστε να επαναφέρουμε για συζήτηση όλες τις πολιτικές υποθέσεις που δε συζητήθηκαν εξαιτίας της αναστολής των εργασιών των υπηρεσιών εντός του Μεγάρου, οι οποίες θα κατατίθενται ΑΤΕΛΩΣ.
ΚΑΤΑ ΤΑ ΛΟΙΠΑ ΘΑ ΑΠΕΧΟΥΜΕ – ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΙΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑΣ – ΑΠΟ ΤΑ ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΜΑΣ ΣΕ ΧΡΟΝΟ ΠΟΥ ΘΑ ΣΑΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΙ ΕΓΚΑΙΡΑ ΚΑΙ ΘΑ ΙΣΧΥΕΙ ΤΟ ΓΝΩΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΔΕΙΩΝ.
Ύστερα  από όσα έχουν συμβεί μπορούμε να καταλήξουμε σε ορισμένα συμπεράσματα:
1.    Το σημερινό Δικαστικό Μέγαρο χρειάζεται ενιαία και συγκεντρωτική διαχείριση σε καθημερινή βάση προκειμένου να διασφαλίζονται σε καθημερινή βάση στοιχειωδώς οι όροι ασφαλούς λειτουργίας του.
2.    Οι λόγοι ασφαλείας που επιβάλλουν τον εξονυχιστικό έλεγχο του κοινού κατά την είσοδο στο Μέγαρο δεν μπορούν να ισχύουν για δικαστές-εισαγγελείς, δικηγόρους, υπαλλήλους του Δικηγορικού Συλλόγου και δικαστικούς υπαλλήλους, οι οποίοι πρέπει να εισέρχονται από χωριστή είσοδο με την επίδειξη ειδικής ταυτότητας.
3.    Η λήψη τυχόν άλλων πρόσθετων μέτρων ασφαλείας («συνεχής  παρακολούθηση μέσω κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης») προσκρούει στην  ανάγκη προστασίας προσωπικών δεδομένων και οποιαδήποτε τέτοιο σχέδιο πρέπει προηγούμενα να τεθεί υπόψη της Αρχής Προστασίας Δεδομένων και να τύχει της έγκρισής της.
4.    Άμεση είναι η ανάγκη πλήρους αποκατάστασης όλων των τμημάτων του Μεγάρου που δέχθηκαν πλήγμα από την  έκρηξη, η ανάδειξη εργολάβου για την αποκατάσταση όλων ζημιών και η ταχεία ροή στη χρηματοδότηση αυτού  του έργου. Επισημαίνουμε ότι  στα παραπάνω δεν δικαιολογείται καμία  καθυστέρηση.
5.    Αναδεικνύεται επιτακτικό το πρόβλημα της μετεγκατάστασης μέρους των λειτουργιών του σημερινού Δικαστικού Μεγάρου σε συμπληρωματικό Μέγαρο μέσα στο χώρο του ΟΛΘ, όπως έχει  δεσμευτεί διαχρονικά η πολιτεία και μάλιστα άμεσα. Για το σκοπό αυτό, αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων του νέου Προέδρου του ΔΣ του Ο.Λ.Θ. κου Στέλιου Αγγελούδη, ο Σύλλογός μας  απέστειλε επιστολή, με την οποία ζήτησε συνάντηση μαζί του για να συζητήσει την προοπτική της ανέγερσης συμπληρωματικού Δικαστικού Μεγάρου στο χώρο του Ο.Λ.Θ.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΑΣ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΕΞΕΛΙΞΗ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΕΓΚΑΙΡΗ ΚΑΙ ΔΙΑΡΚΗΣ ΜΕ SMS , e- mail ΚΑΙ ΓΡΑΠΤΕΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ ΜΕ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΣΤΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ.