Αναφορικά με το παρακάτω υπόμνημα μπορείτε να διαβάσετε την σχετική αποδελτίωση Τύπου:
http://www.bsod.gr/dsth/apodeltiosi1.pdf
http://www.bsod.gr/dsth/apodeltiosi2.pdf
http://www.bsod.gr/dsth/apodeltiosi3.pdf
http://www.bsod.gr/dsth/apodeltiosi4.pdf
http://www.bsod.gr/dsth/apodeltiosi5.pdf
http://www.bsod.gr/dsth/apodeltiosi6.pdf
________________________________________
Δικηγορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης , 26ης Οκτωβρίου 5, 54626, Θεσσαλονίκη
Θεσσαλονίκη, 7 Νοεμβρίου 2009
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Θέμα: Υπόμνημα του Προέδρου του Δ.Σ.Θ.
προς τον Υπουργό Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
Με τη Διοίκηση του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης συναντήθηκε το Σάββατο 7 Νοεμβρίου 2009 και ώρα 11:30 ο Υπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, κ. Χάρης Καστανίδης, στα γραφεία του Δ.Σ.Θ. (Δικαστικό Μέγαρο, 4ος όροφος).
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, ο Πρόεδρος του Δ.Σ.Θ., κ. Μανόλης Λαμτζίδης, ενημέρωσε τον Υπουργό με το υπόμνημα που ακολουθεί, αναδεικνύοντας τα κύρια τοπικά προβλήματα της δικαιοσύνης.
Υπόμνημα του Προέδρου του Δ.Σ.Θ., κ. Μανόλη Λαμτζίδη προς τον Υπουργό Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, κ. Χάρη Καστανίδης
Κύριε Υπουργέ,
Σας καλωσορίζουμε στην έδρα του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης.
Δηλώνουμε για μία άλλη φορά τη στήριξή μας στο πρόσωπο του συναδέλφου μας νέου Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Σας και καταδικάζουμε τις επιθέσεις που δέχθηκε ως ΑΝΟΙΚΕΙΕΣ και ΑΝΗΘΙΚΕΣ.
Εκτιμούμε ως ΘΕΤΙΚΟ το γενναιόδωρο θεσμικό «άνοιγμα» προς τους δικηγόρους, στο οποίο προβήκατε κατά την τελευταία (Δευτέρα , 2.11.2009) επίσκεψη της Συντονιστικής Επιτροπής της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων στο Υπουργείο , «άνοιγμα» το οποίο – κατά την εκτίμησή μου- , για να μη μείνει «γράμμα κενό» πρέπει να συνοδευτεί και από υλική-οικονομική στήριξη λειτουργιών της δικαιοσύνης.
H όψη της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης στην πόλη, στο πολεοδομικό συγκρότημα και στο νομό είναι ΑΠΟΤΡΟΠΑΙΑ και ΑΠΟΚΡΟΥΣΤΙΚΗ και αυτό είναι πλέον φανερό « δια γυμνού οφθαλμού».
Αναφέρομαι στις κτιριακές υποδομές, το σημερινό Δικαστικό Μέγαρο και το Ειρηνοδικείο Λαγκαδά.
Η κατάσταση αυτή οφείλεται :
Α. Στην μέχρι σήμερα αντιφατική τακτική της πολιτείας και των αρμόδιων Υπουργών ανεξαρτήτως προθέσεων, σχετικά με την ανέγερση νέου μεγάρου .
Β. Στην πλήρη αδιαφορία των υπολοίπων «ενοίκων» του κτιρίου για την κατάσταση του «δημόσιου χώρου», που αποτελεί το εσωτερικό του κτιρίου (αίθουσες, διάδρομοι , χώροι παραμονής κοινού κλπ.)
Γ. Στους πολύ αργούς ρυθμούς εκτέλεσης του έργου της εγκατάστασης συστήματος κεντρικής θέρμανσης και αντικατάστασης ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων.
Δ. Στην πλήρη ανικανότητα και αδιαφορία , όσων είναι αρμόδιοι να διατηρούν την ευταξία στο κτίριο.
Η εικόνα μιλάει μόνη της:
Αδρανή υλικά εγκαταλειμένα «εική και ως έτυχε».
Παλαιά έπιπλα και εξοπλισμός ως «…λίθοι και πλίνθοι ατάκτως εριμμένοι…»!
Σάκοι με άχρηστο εκλογικό υλικό εγκαταλειμένοι σε κάθε γωνιά του κτιρίου !
Σπασμένες καρέκλες και γραφεία ως «διακοσμητικά» στοιχεία !
Και όλα αυτά διότι οι αρμόδιοι , που λόγω κατάργησης και του αυτοδιοίκητου ΛΟΓΟΔΟΤΟΥΣΑΝ και ΛΟΓΟΔΟΤΟΥΝ μόνο στους Προϊσταμένους τους , δεν αισθάνονται την υποχρέωση να δράσουν άμεσα και υπεύθυνα!
Κύριε Υπουργέ,
Υπάρχει ανάγκη επανεξέτασης του θεσμικού πλαισίου ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ και ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ των ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΜΕΓΑΡΩΝ της χώρας με αυξημένο ρόλο στους δικηγορικούς συλλόγους.Προτείνουμε Τριμελείς Επιτροπές (Δικαστές, Δικηγόροι, Δικ. Υπάλληλοι) με Κανονισμό Λειτουργίας και με δικαίωμα «ΒΕΤΟ» των εκπροσώπων τους , ενώ η διαφωνία θα αίρεται από το ΔΣ του ΤΑΧΔΙΚ!
Α. ΝΕΟ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΟ ΜΕΓΑΡΟ
Κύριε Υπουργέ,
Είναι ζωτικό για την απονομή της δικαιοσύνης θέμα , αλλά και ζήτημα τιμής για την πόλη η ανέγερση νέου συμπληρωματικού δικαστικού μεγάρου μέσα στο λιμάνι ως η μοναδική άμεσα υλοποιήσιμη και ρεαλιστική λύση στο πρόβλημα της στέγασης δικαστικών υπηρεσιών του Ειρηνοδικείου και Πταισματοδικείου Θεσσαλονίκης, Πρωτοδικείου και Εφετείου Θεσσαλονίκης καθώς και των Εισαγγελιών Πρωτοδικών και Εφετών Θεσσαλονίκης.
Πρόκειται για απόλυτα ανεπαρκή χώρο , γεμάτο αυθαίρετες κατασκευές, ο οποίος συντηρειται πολύ κακά, με προβλήματα στο αποχετευτικό και ενδεχόμενα στη στατικότητα.
Δεν διαθέτει χώρο συνάθροισης για το κοινό και αυτό επιτείνεται μετά από μία λαθεμένη και στην ουσία αντικείμενη στις καταστατικές διατάξεις του ΤΑΧΔΙΚ – κατά πλειοψηφία με αντίθετη γνώμη δική μας και του Συλλόγου Δικαστικών Υπαλλήλων – απόφαση της Επιτροπής Διοίκησης και Διαχείρισης Δικαστικού Μεγάρου, για μετατροπή του ισόγειου κυλικείου σε αίθουσα ακροατηρίου , χωρίς να έχει προηγηθεί προσπάθεια εκμίσθωσης του μετά από δημόσιο πλειοδοτικό διαγωνισμό σε ενδιαφερόμενους επιχειρηματίες.
Το κτίριο αυτό εν «κατακλείδι» είναι ένα «γερασμένο» κτίσμα, που αδυνατεί να εξυπηρετήσει τις στεγαστικές ανάγκες δικαστικών υπηρεσιών του δεύτερου μεγαλύτερου Πρωτοδικείου της χώρας.
Για την ενίσχυση των ισχυρισμών μας επικαλούμαστε το πόρισμα της από 29.7.2009 ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΜΕΝΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΓΙΑ ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΚΤΙΡΙΟΥ ΣΤΗ ΧΕΡΣΑΙΑ ΖΩΝΗ ΛΙΜΕΝΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΕΓΑΣΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ της «ΘΕΜΙΔΑΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ» , την οποία σας παραδίνουμε, σύμφωνα με την οποία ( σελ. 3,4 και 5) , είναι η πλέον εφικτή και ρεαλιστική λύση με κριτήρια μεταξύ των άλλων τη χωρική εγγύτητα με τα υπόλοιπα υφιστάμενα κτίρια του Διοικητικού Εφετείου-Πρωτοδικείου και το σημερινό Δικαστικό Μέγαρο λαμβάνοντας επίσης υπόψη ότι για την α΄ φάση ανακατασκευής, όπως προαναφέραμε. του σημερινού μεγάρου έχουν προϋπολογιστεί τουλάχιστον 4 εκ. ευρώ
Εκτιμούμε, ότι η απάντηση της πολιτείας στο αίτημά μας , ή η υπόδειξη άλλων εναλλακτικών άμεσα υλοποιήσιμων λύσεων μπορεί να αποτελέσει προτεραιότητα στους σχεδιασμούς του Υπουργείου σας και δεν πρέπει να καθυστερήσει πέρα από δύο μήνες από σήμερα.
Β. ΕΙΡΗΝΟΔΙΚΕΙΟ ΛΑΓΚΑΔΑ.
Β. Ειρηνοδικείο Λαγκαδά.
Σήμερα, μετά τους καταστροφικούς σεισμούς του 1978 στεγάζεται σε ένα παλαιό παντοπωλείο.
Το Δ.Σ. του ΤΑΧΔΙΚ, του οποίου είμαι μέλος , στην τελευταία συνεδρίασή του, στις 3-3-09 καταρχήν ενέκρινε την επιλογή εγκατάστασής του σε ημιτελές κτίριο δίπλα στο Επαρχείο Λαγκαδά που θα ολοκληρωθεί μετά από τη σύσταση οριζόντιας ιδιοκτησίας μεταξύ ΤΑΧΔΙΚ και Ελληνικού Δημοσίου με συμβολαιογραφική πράξη και την οριστική έγκριση προϋπολογισμού αποπεράτωσης του κτιρίου με την προϋπόθεση της λήψης απόφασης μεταβίβασης του ιδανικού μεριδίου ιδιοκτησίας
Δήμου Λαγκαδά στο Ελληνικό Δημόσιο προκειμένου να προχωρήσει η αποπεράτωση του έργου .
Η λήψη σχετικής απόφασης από το ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΛΑΓΚΑΔΑ ακολούθησε και σας την παραδίνουμε σήμερα!
Ένα ακόμα εμπόδιο ξεπεράστηκε!
Επιβάλλεται τώρα η επίσπευση ολοκλήρωσής του έργου καθώς δεν υπάρχουν «άλλοθι».
Γ. ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΩΝ :ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΑΙΤΟΥΝΤΕΣ ΑΣΥΛΟ ΧΩΡΙΣ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ
Σύμφωνα με δημοσιεύματα τοπικών εφημερίδων στις 19/5/08. ακόμα ένας 28χρονος Ιρακινός κρατούμενος άφησε την τελευταία του πνοή στην Υποδιεύθυνση Μεταγωγών Θεσσαλονίκης, όπου είχε μεταχθει τις τελευταίες μέρες, από τη Φυλακή της Κομοτηνής, προκειμένου να μεταχθεί στο Ψυχιατρείο Κρατουμένων Κορυδαλλού. Σύμφωνα με εκτίμηση της ιατροδικαστού, ο θάνατός του οφείλεται σε παθολογικά αίτια.
Το γεγονός από μόνο του είναι τραγικό . Αποτελεί μία μελανή κηλίδα στο σωφρονιστικό σύστημα , μία «σκοτεινή τρύπα» στον ανθρώπινο και νομικό μας πολιτισμό.
Αναδεικνύει τις σοβαρές ευθύνες των συναρμόδιων (άλλοτε) Υπουργείων Δικαιοσύνης και Εσωτερικών και Δημόσιας Τάξης , διότι δεν οργάνωσαν – αν και είχαν υποχρέωση – το σύστημα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας υγειονομικής φροντίδας και περίθαλψης των κρατούμενων (καταδίκων, υποδίκων) , αλλά και των αλλοδαπών που ζητούν άσυλο και απλά κρατούνται για ένα μεταβατικό διάστημα στη Διεύθυνση Μεταγωγών.
Συγκεκριμένα στα όρια του πολεοδομικού συγκροτήματος και δίπλα στο Νοσοκομείο Παπανικολάου υπάρχει σήμερα ένα Κέντρο Υγείας «φάντασμα» , που δήθεν προοριζόταν για την εξασφάλιση πρωτοβάθμιας υγειονομικής περίθαλψης στα άτομα αυτά
α Ιστορικό- Γιατί το έγκλημα είναι διακομματικό
Έκκληση απηύθυνε στα τέλη τα 1992 ο τότε Υπουργός Δικαιοσύνης Θανάσης Κανελλόπουλος προς τα Νοσοκομεία Αθήνας και Θεσσαλονίκης για. την παραχώρηση έκτασης για οικοδόμηση πτέρυγας νοσοκομείου κρατουμένων
Δύο Νοσοκομεία ανταποκρίθηκαν στην έκκληση το Νοσοκομείο Νίκαιας και το Νοσοκομείο Γ. Παπανικολάου,
Επακολούθησε σύσκεψη στο Υπουργείο Δικαιοσύνης κατά τη διάρκεια της οποίας ο Πρόεδρος του Νοσοκομείου της Νίκαιας απόσυρε την αποδοχή της πρότασης , διότι -όπως δήλωσε- οι κάτοκοι της περιοχής «ξεσηκώθηκαν» κα απειλούσαν με δυναμικές αντιδράσεις
Με Πρόεδρο το κύριο Βλάση Γωγούση το ΔΣ του Γενικού Περιφερειακού Νοσοκομείου Θεσνίκης «Γεωργιος Παπανικολάου» το ΔΣ του Νοσοκομείου κατά πλειοψηφία υπέβαλε τις εξής προτάσεις :
Σε έκταση 4 στρεμμάτων, τα οποία παραχωρούνται έναντι συμβολικού ενοικίου (1.000 δραχμών το μήνα) θα ανεγειρόταν με δαπάνες του Υπουργείου Δικαιοσύνης ένα νοσηλευτικό ίδρυμα , στο οποίο θα δημιουργούνταν ξεχωριστοί χώροι για :
Νοσηλεία ανδρών, νοσηλεία γυναικών , γραφεία ιατρών, διαμονή νοσηλευτικού προσωπικού και Γραφεία και καταλύματα ανδρών φρουράς , ενώ αποκλειόταν η νοσηλεία ψυχασθενών και τοξικομανών
Μετά την ολοκλήρωση της μελέτης και των υπόλοιπων διαδικασιών έγινε η τελετή τη θεμελίωσης του κτηρίου παρουσία εκπροσώπου του Υπουργείου Δικαιοσύνης και του τότε Εισαγγελέα Εφετών
Η ανέγερση άρχισε και συνεχίστηκε αλλά το κτήριο που κτίστηκε ουδέποτε παραχωρήθηκε για τη συγκεκριμένη χρήση.
Με την με αριθ. Υ3α/ΓΠ 85844/03 κυα (ΦΕΚ Β, 436/3.3.2004) που επιγράφεται «Σύσταση Ειδικού Κέντρου Υγείας (ΕΚΥ) στη Νομαρχία Θεσσαλονίκης» συστάθηκε σε «κατάλληλο και εξοπλισμένο κτίριο για τη στέγαση Κέντρου Υγείας » Ειδικό Κέντρο Υγείας (Ε.Κ.Υ) στη νομαρχία Θεσσαλονίκης ως αποκεντρωμένη οργανική μονάδα του Γενικού Νοσοκομείου «Γ. ΠΑΠΑΝΙΚΟΜΟΥ», του Β? ΠεΣΥ Κεντρικής Μακεδονίας.
Σκοπός του Ε.Κ.Υ ήταν η νοσηλεία και η κάλυψη των αναγκών των κρατουμένων του Καταστήματος Κράτησης Θεσσαλονίκης και των λοιπών Καταστημάτων•Κράτησηςτης Κεντρικής και Βόρειας Ελλάδας, σε υπηρεσίες πρωτοβάθμιας περίθαλψης και γενικότερα πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, όπως αυτές ορίζονται από τις διατάξεις της παρ. 1 ‚του άρθρου Ι6 του Ν. 2071/92, και• του άρθρου Ι5 του Ν. 1397/83.
Για τις ανάγκες του Ε. Κ.Υ. συστάθηκαν 10 θέσεις ιατρικού προσωπικού και άλλες 32 θέσεις νοσηλευτικού, διοικητικού και βοηθητικού προσωπικού
Μάλιστα είχε εξασφαλιστεί και δαπάνη 680.000,00 ευρώ σε ετήσια βάση για τη μισθοδοσία του προσωπικού και 102.774,00 ευρώ για την αντιμετώπιση των λειτουργικών εξόδων του ΕΚΥ.
Το Ε.Κ.Υ αποφασίστηκε να λειτουργεί σε επίπεδα Διεύθυνσης, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων Ι8 και 19 του Ν. 1397/θ3.
Στα ιατρεία του Ε.Κ.Υ θα προσέφεραν υπηρεσίες:
α) γιατροί του κλάδου Ε.Σ.Υ που κατέχουν οργανικές θέσεις ταυ Ε.Κ.Υ
β)γιατροί ειδικευόμενοι
γ)γιατροί υπηρεσίας υπαίθρου και
δ)γιατροί ειδικοτήτων του οικείου νοσοκομείου
Στο Ειδικό Κέντρα Υγείας δύναται να αναπτύσσανται μέχρι τριάντα δύο (32) κλίνες και να λειτουργεί Μονάδα Νοσηλείας για παραμονή ασθενών που έχουν ανάγκη από ιατρική παρακολούθηση, έρευνα και νοσηλεία, πλην των ψυχικά νοσούντων και τοξικομανών.
Με την ίδια αυτή απόφαση ανατέθηκε στο Υπουργείο Δικαιοσύνης η ευθύνη της φύλαξης των νοσηλευομένων κρατουμένων εντός του Ειδικού Κέντρου Υγείας και στον περιβάλλοντα χώρο αυτού.
Καθώς και η ασφάλεια κατά την μεταφορά των νοσηλευομένων κρατουμένων και η φρούρηση αυτών σε θαλάμους νοσηλείας εκτός Ε.Κ.Υ.
Οι νοσηλευόμενοι κρατούμενοι μεταφέρονται με μέσα και συνοδεία ειδικού προσωπικού του Υπουργείου Δικαιοσύνης, πλην των περιπτώσεων όπου για λόγους Υγείας επιβάλλεται η μεταφορά τους με ασθενοφόρα οχήματα.
Στην περίπτωση αυτή το Υπουργείο Δικαιοσύνης εξασφαλίζει την συνοδεία του νοσηλευομένου κρατουμένου με σκοπό την ασφάλεια κατά την μετακίνηση του προσώπου αυτού.
Επίσης ορίστηκε ότι το προσωπικό εσωτερικής και εξωτερικής φύλαξης του Ειδικού Κέντρου Υγείας θα διατίθεται από το Υπουργείο Δικαιοσύνης και θα υπάγεται στη διοίκηση και τον έλεγχο των υπηρεσιών του Υπουργείου Δικαιοσύνης.
Τέλος προβλέφθηκε τα θέματα εσωτερικής λειτουργίας και ασφάλειας του Ειδικού Κέντρου Υγείας, να ρυθμίζονται με τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του.
Σήμερα όμως, 15 χρόνια μετά την πρώτη απόφαση του ΔΣ του Νοσοκομείου και 4 χρόνια μετά την έκδοση της σχετικής υπουργικής απόφασης , τίποτε από αυτά δεν έχει υλοποιηθεί . Το κτίριο χρησιμοποιείται για νεκροτομείο ! Πρόκειται δηλαδή για ένα Κέντρο Υγείας «φάντασμα» που υπάρχει μόνο στα χαρτιά , ενώ η πραγματικότητα , σήμερα, όπως την περιγράφουμε στη συνέχεια είναι τραγική. Τι απέγινε άραγε το προσωπικό, καλύφθηκαν ποτέ αυτές οι θέσεις ; Και τι απέγιναν εκείνες οι πιστώσεις ; Πού διατέθηκαν;
Και γιατί εξακολουθούν ακόμα και σήμερα να χάνονται ανθρώπινες ζωές;
Γ. Η κατάσταση σήμερα
Η περίθαλψη των κρατουμένων καταδίκων, υποδίκων ή αλλοδαπών αιτούντων άσυλο σήμερα μέσα στις φυλακές ουσιαστικά είναι ανύπαρκτη. Οφείλεται στην απουσία ιατρικού προσωπικού για την αντιμετώπιση των έκτακτων περιστατικών και στην έλλειψη στοιχειώδους ιατροφαρμακευτικής φροντίδας , την οποία θα εξασφάλιζε ένα Ειδικό Κέντρο Υγείας.
Στο παρελθόν (Οκτώβριος του 2007) με αφορμή μία αυτεπάγγελτη έρευνα του Συνηγόρου του Πολίτη, μέσα από την οποία προέκυπτε πως έως και εκατό άτομα εκείνη τη στιγμή εξέτιαν τις ποινές τους σε κελιά αστυνομικών τμημάτων και στο Μεταγωγών και επειδή η δικαστική φυλακή Διαβατών ασφυκτιούσε από τη φιλοξενία υπερτριπλάσιων κρατουμένων από αυτούς που μπορούσε να δεχτεί, είχε προκληθεί εισαγγελική παρέμβαση.
Όπως αναφερόταν στο πόρισμα της έρευνας (επισυναπτόμενο) τα κρατητήρια «… διαθέτουν περιορισμένη επιφάνεια κατ’ άτομο, ανύπαρκτο αύλειο χώρο και ανεπαρκείς χώρους υγιεινής, ενώ εντοπίζονται και σοβαρά προβλήματα υγιεινής και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης….»
Το πόρισμα της έρευνας υποβλήθηκε στον υπουργό Δικαιοσύνης, με την επισήμανση ότι «… η επί μακρόν κράτηση ατόμων εκτός καταστημάτων κράτησης συνιστά παράνομη ενέργεια και στοιχειοθετεί απάνθρωπη μεταχείριση, σύμφωνα με το άρθρο 3 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου….»
Σήμερα περίπου το 47% των κρατουμένων στις ελληνικές φυλακές εκτίει ποινές για υποθέσεις ναρκωτικών.Ωστόσο, σύμφωνα με εκτιμήσεις οργανώσεων που ασχολούνται με την καταπολέμηση των ναρκωτικών, το ποσοστό των εξαρτημένων ατόμων που βρίσκονται στα σωφρονιστικά καταστήματα της χώρας είναι ακόμη μεγαλύτερο, καθώς συμπεριλαμβάνονται και κρατούμενοι – χρήστες που έχουν σε βάρος τους καταδικαστικές αποφάσεις για άλλα αδικήματα. Οι περισσότεροι από αυτούς είναι εν δυνάμει ασθενείς ή και φορείς ασθενειών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Δικαιοσύνης, κατά της διάρκεια του 2007 σε σύνολο 11.120 κρατουμένων καταγράφηκαν 52 θάνατοι (εκ των οποίων έξι αυτοκτονίες), ενώ από το 1998 έως το 2007 έχουν βεβαιωθεί συνολικά 377 θάνατοι από χρήση ναρκωτικών ουσιών μέσα στις φυλακές ή στερητικά σύνδρομα, από παθολογικά αίτια ή άλλες αιτίες, καθώς και 28 αυτοκτονίες.
Έχει καταγγελθει ότι στις φυλακές του Κορυδαλλού στην Αθήνα, αλλά και των Διαβατών( στη Θεσσαλονίκη) δεν υπάρχει το απαιτούμενο προσωπικό, ότι χρέη νοσοκόμων εκτελούν δεσμοφύλακες, ενώ τις περισσότερες φορές οι γιατροί δεν έχουν την απαιτούμενη εμπειρία για να μπορέσουν να καλύψουν τις ανάγκες που παρουσιάζονται. Ένα περιστατικό με στερητικό σύνδρομο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη μεταφέρεται συνήθως σε ψυχιατρικό νοσοκομείο, όπου οι γιατροί απλώς χορηγούν κάποια αγωγή , ενώ στα σωφρονιστικά καταστήματα των επαρχιακών πόλεων ανάλογα περιστατικά μεταφέρονται σε νοσοκομεία ή κέντρα υγείας όπου αντιμετωπίζονται από τον παθολόγο που εφημερεύει.
Καθώς είτε δεν υπάρχει η υποδομή, είτε το προσωπικό δεν επαρκεί για να εκτιμηθεί σωστά μια κατάσταση κινδυνεύουν να χαθούν ανθρώπινες ζωές.
Χαρακτηριστικά μας αναφέρθηκε το παράδειγμα ενός 34χρονου κρατούμενου στις φυλακές των Διαβατών στη Θεσσαλονίκη, ο οποίος για αρκετό καιρό παραπονούνταν ότι είχε πόνους στη μέση. Σύμφωνα με πληροφορίες το συγκεκριμένο άτομο επισκέφτηκε αρκετές φορές το ιατρείο της φυλακής, ωστόσο τις περισσότερες φορές του χορηγήθηκαν παυσίπονα και επέστρεφε και πάλι στο κελί του.
Ο καιρός περνούσε και οι πόνοι γίνονταν ολοένα και πιο έντονοι με συνέπεια ο κρατούμενος να ζητάει επίμονα τη μεταφορά του σε νοσοκομείο, όπως και τελικά έγινε ωστόσο η διάγνωση των γιατρών που τον εξέτασαν εκεί ήταν μεταστατικός καρκίνος με αποτέλεσμα στην περίπτωση του το μόνο που μπορούσε να γίνει ήταν κάποια παρηγορητική θεραπεία. Εκτιμώ ότι δεν χρειάζεται περαιτέρω σχολιασμός.
Β. Κρατούμενοι και δικαίωμα υγείας
Σύμφωνα με το ισχύον Ελληνικό Σύνταγμα (άρθρο 21, Κοινωνικά δικαιώματα): «… 3. Το Κράτος μεριμνά για την υγεία των πολιτών ……………………………………,και παίρνει ειδικά μέτρα για την προστασία της αναπηρίας και για την περίθαλψη των απόρων. Ενώ, σύμφωνα με το άρθρο 7 παρ. 1 του ισχύοντος Σωφρονιστικού Κώδικα . : «… Οι κρατούμενοι δεν έχουν άλλες υποχρεώσεις ούτε υπόκεινται σε άλλους περιορισμούς των δικαιωμάτων τους, εκτός από αυτούς που προβλέπονται ρητά στον παρόντα Κώδικα και στις κατ’ εξουσιοδότησή του εκδιδόμενες κανονιστικές πράξεις. , ενώ σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 1. : «… Κατά την εκτέλεση της ποινής δεν περιορίζεται κανένα άλλο ατομικό δικαίωμα των κρατουμένων εκτός από το δικαίωμα στην προσωπική ελευθερία…2. Οι κρατούμενοι δεν εμποδίζονται, λόγω της κράτησής τους, στην ……………………..άσκηση των δικαιωμάτων που τους αναγνωρίζει ο νόμος, ……………………..».
Επομένως οι Έλληνες κρατούμενοι , διατηρούν ακέραιη την αξίωσή τους απέναντι στην πολιτεία για να τους εξασφαλίζει την πρόσβαση στο κοινωνικό δικαίωμα της υγείας.
Όσο για τους αλλοδαπούς , αυτοί προστατεύονται τόσο από την Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, την ΕΣΔΑ και άλλες διεθνείς Συμβάσεις.
Στο κείμενο που επιγράφεται « ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΥΠΑΤΗΣ ΑΡΜΟΣΤΕΙΑΣ ΤΟΥ ΟΗΕ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΓΙΑ ΚΑΙΡΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ»([Φεβρουάριος 2086) , η Ύπατη Αρμοστεία προκειμένου να διασφαλίσει τον εντοπισμό όσων αλλοδαπών χρήζουν προστασίας, τονίζει ότι στηρίζει τις επισκέψεις που πραγματοποιούν φορείς υγείας και πρόνοιας της κυβέρνησης, το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες (ΕΣΠ) και άλλες οργανώσεις στα κέντρα κράτησης αλλοδαπών και συνιστά να παρέχονται στους κρατούμενους οι κατάλληλες ιατρικές φροντίδες, και να εξασφαλίζεται η πρόσβασή τους στις υπηρεσίες υγείας καθώς και σε άλλες βασικές κοινωνικές υπηρεσίες.
Επιπλέον συστήνει ότι οι συνθήκες υποδοχής πρέπει να ανταποκρίνονται σε όλα τα Κέντρα Κράτησης στα ελάχιστα κριτήρια, και ιδίως αφενός να παρέχουν στους αιτούντες άσυλο πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας και αφετέρου να τις προβλέπουν για τις ανάγκες των ευάλωτων αιτούντων άσυλο (ασθενών κλπ.) , συμπεριλαμβανομένων των θυμάτων βασανιστηρίων, των ασυνόδευτων ανήλικων, των εγκύων και των αναπήρων.
Το δικαίωμα στην προστασία της υγείας το αναγνωρίζει σε όλους τους ανθρώπους και η Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου .
Επομένως, η παροχή πρωτοβάθμιας περίθαλψης και υγείας αποτελεί δικαίωμα όλων όσων στερούνται της ελευθερίας τους (κατάδικοι, υπόδικοι, αιτούντες άσυλο, ανιθαγενείς κλπ ) με αντίστοιχη υποχρέωση της πολιτείας να διασφαλίζει τις προϋποθέσεις απόλαυσης αυτού του δικαιώματος .
Στην προκείμενη περίπτωση, η μη λειτουργία του συγκεκριμένου ΕΚΥ αποτελεί αδικαιολόγητη παράλειψη.
Δ. Δικαστικές Φυλακές Διαβατών.
Είναι τελείως ακατάλληλες , αφού στεγάζονται σε παλιές στρατιωτικές φυλακές και βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής από τις εγκαταστάσεις της ΠΕΤΡΟΓΚΑΖ Α.Ε. , ενώ σύμφωνα με αλληλογραφία των υπηρεσιών του ΥΠΕΧΩΔΕ το σωφρονιστικό συγκρότημα Διαβατών βρίσκεται σε απόσταση 314 μέτρων από τις δεξαμενές αποθήκευσης και εμφιάλωσης υγραερίου.
Η ΠΕΤΡΟΓΚΑΖ ΑΕ είναι μια από τις 19 βιομηχανίες της Θεσσαλονίκης, οι οποίες περιλαμβάνονται στο Σχέδιο Αντιμετώπισης Τεχνολογικού Ατυχήματος Μεγάλης Έκτασης (ΣΑΤΑΜΕ), το οποίο εκπονήθηκε από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο εφαρμογής της Οδηγίας SEVESO ΙΙ.
Στο υπ?αριθ. 191148/3985/10-11-2008 έγγραφό της η Δ/νση Περιβαλλοντικού Σχεδιασμού του ΥΠΕΧΩΔΕ αναφέρει ότι οι φυλακές Διαβατών εμπίπτουν στην πρώτη ζώνη επιπτώσεων σε περίπτωση βιομηχανικού ατυχήματος. Αυτό σημαίνει ότι οι κρατούμενοι και οι εργαζόμενοι σ? αυτές θα είναι τα πρώτα και συγχρόνως ανυπεράσπιστα θύματα με εγκαύματα γ΄βαθμού (με συνέπεια το θάνατο) σε ποσοστό άνω του 50%.
Επομένως η σχεδιαζόμενη επέκτασή τους πρέπει να λάβει καθοριστικά υπόψη το παραπάνω γεγονός και τα σχέδια του Υπουργείου να στραφούν ενδεχόμενα σε άλλη περιοχή προς τα Ανατολικά ή τα Δυτικά, πάντως μέσα στα όρια του νομού ΑΠΟΚΛΕΙΟΝΤΑΣ ΚΑΘΕ ΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΥΣ ΣΤΟ ΚΙΛΚΙΣ και σε ΕΥΛΟΓΗ ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΑ ΑΚΡΟΤΑΤΑ ΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟΥ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑΤΟΣ
Ε. Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΙΣ ΦΥΛΑΚΕΣ ΣΗΜΕΡΑ
Αυτά που χαρακτηρίζουν την κατάσταση σήμερα είναι:
Α. Ο υπερπληθυσμός (χωρητικότητα σύμφωνα με τις προδιαγραφές 320, «φιλοξενούνται» 608). Εξάλλου, ενδεικτικά καταγράφεται ότι σε θαλάμους έκτασης 22 τμ αντί για τέσσερις (σύμφωνα με το άρθρο 21 παρ. 4 του Σωφρ. Κώδικα ν. 2776/199) «φιλοξενούνται» 10 !
Β. Ο μεγάλος αριθμός υποδίκων ( 261 σε σύνολο 608, ποσοστό 42,90 %)
Γ. Ο μη διαχωρισμός – ανα κατηγορίες – κρατουμένων
Δ. Ο μεγάλος αριθμός αλλοδαπών (252 σε σύνολο 608 ,ποσοστό 41,5 % ) και από αυτούς οι ΑΛΒΑΝΙΚΗΣ ΥΠΗΚΟΟΤΗΤΑΣ υπερτερούν ( 125 , ποσοστό 49.60% στο σύνολο των αλλοδαπών κρατουμένων, και ποσοστό 20,60% στο σύνολο του πληθυσμού των φυλακών)
Ε. Η δυσκολία πρόσβασης στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια υγειονομική περίθαλψη (βλ. έλλειψη νοσηλευτικού προσωπικού και μη λειτουργία νοσοκομείου κρατουμένων) Πχ. στο Ιατρείο απασχολείται μόνο ένας παθολόγος με χαμηλότατη αμοιβή 400 ευρώ ,ενώ απαιτείται ψυχίατρος σε μόνιμη βάση!
Στ. Μεγάλος αριθμός ( 299 σε σύνολο 608, ποσοστό 49, 2%) κρατουμένων για «υποθέσεις ναρκωτικών» !
Από αυτούς 139 υπόδικοι ( ποσοστό 46,2% στο σύνολο των κρατουμένων για «υποθέσεις ναρκωτικών» ).
Η κατάσταση στις 31.3.2009 (κατά την επίσκεψη του προκατόχου σας κυρίου Ν. Δένδια) ήταν η εξής:
Αν και με την εφαρμογή των διατάξεων του τελευταίου νόμου του κ. Χατζηγάκη από 1.1.2009 έγινε εφικτή η αποφυλάκιση 244 κρατουμένων , η κατάσταση όσον αφορά τον υπερπληθυσμό στις φυλακές Διαβατών παρέμεινε περίπου η ίδια διότι εξακολουθούσαν οι «εισροές» να υπερκαλύπτουν τις «εκροές».
Σε σύνολο 611 κρατουμένων (ενηλίκων- ανηλίκων, αλλοδαπών – ημεδαπών , ανδρών – γυναικών) (στοιχεία με ημερομηνία λήψης 31.3.2008) , ενώ η χωρητικότητα είναι για 250 περίπου, οι υπόδικοι ήταν 272 (ποσοστό 44,51%)
Για «υποθέσεις ναρκωτικών» κρατούνταν 318 (ενήλικες αλλοδαποί-ημεδαποί) (ποσοστό 52,51%).
Δηλαδή οι Δικαστικές Φυλακές Διαβατών και σήμερα εξακολουθούν να είναι φυλακές ΥΠΟΔΙΚΩΝ και ΧΡΗΣΤΩΝ ΝΑΡΚΩΤΙΚΩΝ ΟΥΣΙΩΝ ή ΚΑΤΑΔΙΚΩΝ /ΥΠΟΔΙΚΩΝ ΠΟΥ ΣΧΕΤΙΖΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ Η ΕΜΠΟΡΙΑ ΤΟΥΣ!
Ως αποτέλεσμα αυτού του υπερπληθυσμού είναι ότι σήμερα κρατούνται 100- 150 άτομα συνολικά σε κρατητήρια Αστυνομικών Τμημάτων της Κεντρικής Μακεδονίας , τα οποία έπρεπε να εκτίουν τις ποινές τους σε συνθήκες σωφρονισμού.
Από αυτά 70 με 80 περίπου άτομα- ενώ το προσωπικό επαρκεί μόνο για 25 – κρατούνται στο Αστυνομικό Μέγαρο Θεσσαλονίκης με μέσο όρο παραμονής του σε αυτά χωρίς προαυλισμό 3, 5μήνες (!!!) – ενώ δεν πρέπει να υπερβαίνει τις πέντε ημέρες- , ενώ τα υπόλοιπα κρατούνται στα Αστυνομικά Τμήματα Σερρών, Πολυγύρου, Βέροιας, Κιλκίς, Έδεσσας και Γιανιτσών.
Η κατάσταση αυτή έχει οξυνθεί σε τέτοιο βαθμό , ώστε ο υπεύθυνος των Δικαστικών Φυλακών παραπέμφθηκε να δικαστεί στις 30.4.09 στο Β΄ Μονομελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης εξαιτίας της άρνησής του να δεχτεί «υπεράριθμους» κρατούμενους , όπου βεβαίως απαλλάχθηκε. Νέα δίωξη ασκήθηκε σε βάρος του και παραπέμπεται πάλι να δικαστεί με την ίδια κατηγορία στις 8 Δεκεμβρίου 2009!
Επιβάλλεται άμεσα :
Α. Η μείωση του ανώτατου χρονικού ορίου προσωρινής κράτησης.
Β. Η θέσπιση ακόμα αυστηρότερων προϋποθέσεων επιβολής της
Γ. Η αποδοχή των αιτήσεων αναστολής ποινών από τα Πενταμελή Εφετεία , καθώς το 98% απορρίπτεται ΑΝΑΙΤΙΟΛΟΓΗΤΑ.
Δ. Η επίσπευση εκδίκασης των υποθέσεων στα Πενταμελή Κακουργημάτων , καθώς η εκδίκαση των υποθέσεων προσδιορίζεται τρία χρόνια μετά , όταν το 90% των κρατουμένων έχει απολυθεί «υφ΄ όρον»!
Σημειώνουμε ακόμα ότι καταστρατηγούνται ακόμα δικαιώματα κρατουμένων, διότι αρνούνται την εισαγωγή εντύπων (πχ. το «ΚΕΛΛΙ», το οποίο σας το παραδίνω ) με διάφορα αβάσιμα προσχήματα, ενώ η διοίκηση δεν έχει υλοποιήσει τη δέσμευσή της να απομακρύνει τα γυάλινα παραπετάσματα που υπάρχουν στην αίθουσα δικηγόρων
Προτείνουμε :
3. 1. Την ανάπτυξη μονάδων απεξάρτησης του ΚΕΘΕΑ παράλληλα με την λειτουργία των λοιπών κέντρων απεξάρτησης στα σωφρονιστικά καταστήματα.
4. 2. Τη συρρίκνωση του μέτρου της προσωρινής κράτησης καθώς η υπερβολική και καταχρηστική εφαρμογή του μέτρου όχι μόνο είναι σε βάρος της ίδιας της έννοιας του δικαίου, αλλά έχει συμβάλει ουσιαστικά στον υπερπληθυσμό των φυλακών με όλα τα αρνητικά παρεπόμενα.
5. 3. Την αντιμετώπιση της χρόνιας παραμονής κρατουμένων προς μεταγωγή σε κρατητήρια αστυνομικών τμημάτων κάτω από απολύτως καταδικαστέες συνθήκες
6. 4. Την προώθηση των διαδικασιών για την αντικατάσταση του ενδοσκοπικού ελέγχου των κρατουμένων με τρόπους που δεν προσβάλλουν την προσωπικότητα των κρατουμένων γυναικών και ανδρών.
5. Την επέκταση της δυνατότητας επίσκεψης των φυλακισμένων και των φυλακών πέραν της Διακομματικής Επιτροπής της Βουλής και του Συνήγορου του Πολίτη και στα προεδρεία των κατά τόπους Δικηγορικών Συλλόγων.
Η παρουσία των Δικηγορικών Συλλόγων μέχρι σήμερα έχει αποβεί προς όφελος της απονομής της δικαιοσύνης με την ειδικότερη έκφανση της εφαρμογής των ποινικών αποφάσεων και της έκτισης των ποινών φυλάκισης ή κάθειρξης.
ΣΤ. ΡΥΘΜΟΙ ΑΠΟΝΟΜΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ
Ας δούμε και τους ρυθμούς απονομής δικαιοσύνης σε τοπικό επίπεδο :
Α. Στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης
1) Για το έτος 2005 αριθμός μηνύσεων 76.198
2) Για το έτος 2006 αριθμός μηνύσεων 86.875
3) Για το έτος 2007 αριθμός μηνύσεων 73.168
4) Για το έτος 2008 αριθμός μηνύσεων 79.153
5) Για το έτος 2009 έως 11/9 αριθμός μηνύσεων
55.445
Δηλαδή μέχρι σήμερα μέσα σε μία πενταετία έχουν κατατεθεί στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης 370. 839 μηνύσεις (!!!)
Β. Πολιτικό Εφετείο
Για τις παρακάτω κατηγορίες υποθέσεων , οι δικάσιμοι , για τις οποίες προσδιορίζονται οι υποθέσεις στο πολιτικό τμήμα του Εφετείου είναι:
1. Α Τμήμα (ενοχικό- εμπορικό) : 4.2.2011 (!!!)
2. Γ Τμήμα (εργατικές- μισθωτικές ): 27.9.2010 (!!!)
3. Δ5 Τμήμα (εργολαβικές προσφυγές) : 4.10.2010 (!!!)
Γ. Στο Ποινικό Τμήμα του Εφετείου
Οι δικογραφίες προσδιορίζονται σήμερα :
1. Του Τριμελούς Εφετείου (εφέσεις σε υποθέσεις πλημμελημάτων ) : Για το Νοέμβριο του 2012 (!!!)
2. Του Πενταμελούς Εφετείου : Για τις 25.9.2012(!!!)
3. Του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων : Για το Δεκέμβριο του 2012 (!!!)
Δ. Εισαγγελία Πρωτοδικών
Για κρατούμενους η δικάσιμη προσδιορίζεται μέχρι 11 μήνες (!!!), διαφορετικά, σε μακρότερο χρόνο, ανάλογα με το χρόνο παραγραφής των πράξεων.
Ε. π ρωτοδικείο
Τακτική Μονομελούς (Κτηματολόγιο):
Προσδιορίζονται για 9.12.2010 και 13.1.2011 (!!!)
Ειδική Μονομελούς (Διατροφές και υποθέσεις για την ανάθεση γονικής μέριμνας και επιμέλειας):
Προσδιορίζονται για 22.3.2010 και 14.4.2010 (!!!)
Ασφαλιστικά μέτρα Μονομελούς Πρωτοδικείου:
Προσδιορίζονται για 4.11.2009 (!!!), ενώ έπρεπε λόγω του κατεπείγοντος του χαρακτήρα τους να προσδιορίζονται άμεσα.
Τακτική Πολυμελούς Πρωτοδικείου:
Προσδιορίζονται για 5.10.2010, 11.10.2010, 9.11.2010 (!!!), 13.10.2010, 5.10.2010, 12.10.2010, και 11.10.2010 (τμήματα Β.Γ,Δ, Θ, Ι, Κ, Λ)
Τακτική Πολυμελούς Πρωτοδικείου (Έφεση κατά αποφάσεων του Ειρηνοδικείων):
Προσδιορίζονται για 6.12.2010 (!!!) και 29.11.2010 (Τμήματα Α και Β)
Ζ. ΠΡΟΣΟΧΗ : ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΑΡΧΟΜΕΝΗΣ «ΛΕΥΚΗΣ ΑΠΕΡΓΙΑΣ» ΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΩΝ ΤΟΥ ΕΦΕΤΕΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Είναι αλήθεια ότι το Εφετείο Θεσσαλονίκης χρειάζεται κατεπειγόντως ΑΜΕΣΗ ενίσχυση ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΕΦΕΤΩΝ.
Ο όγκος δουλειάς είναι τεράστιος.
Αυτό όμως δεν δικαιολογεί την πρόσφατη συμπεριφορά τους ΚΑΤΑΧΡΗΣΤΙΚΗ και ΑΝΤΙΔΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ,όπως προκύπτει από τα έγγραφα που σας παραδίνουμε.
Δηλαδή:
Σε δύο τμήματα (το Δ και Ε , συνεδριάσεις στις 12.10.09 και 15.10.09 αντίστοιχα)αναβλήθηκαν ΟΙΚΟΘΕΝ – χωρίς να προβλέπεται από καμμία διάταξη του ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ- οι μισές περίπου υποθέσεις από το πινάκιο, χωρίς να έχουν ενημερωθεί προηγούμενα ούτε οι δικηγόροι, ούτε οι διάδικοι μεταθέτοντας τη συζήτηση για ένα χρόνο ή έστω μερικούς μήνες αργότερα!
Σε διαμαρτυρία μας (αρ. πρωτ. 10124/20.10.09) λάβαμε την απάντηση (αρ. πρωτ. 3985/2.11.2009) που το υπογράφει ο Πρόεδρος του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης του Εφετείου Θεσσαλονίκης ότι δήθεν «…η συμπεριφορά αυτή είναι σύννομη…» , διότι «…σύμφωνα με απόφαση της Ολομέλειας του Εφετείου Θεσσαλονίκης του 1990 (ΧΙΛΙΑ ΕΝΝΙΑΚΟΣΙΑ ΕΝΕΝΗΝΤΑ) δηλαδη πριν 19 ολόκληρα χρόνια (!!!)
είχε τροποποιηθεί ο Κανονισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας ανάλογα, αλλά άρχισε ΤΩΡΑ επί ΥΠΟΥΡΓΙΑΣ Σας να ΕΦΑΡΜΟΖΕΤΑΙ για πρώτη φορά .
Σύμφωνα λοιπόν με την απόφαση αυτή , η οποία δυστυχώς υποστηρίζουν ότι υπερέχει των διατάξεων του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας , «… σε περίπτωση που τυχόν κάποιο πινάκιο Πολιτικού Τμήματος του Εφετείου … έχει γίνει εγγραφή μιάς ή περισσότερων υποθέσεων με υπέρβαση … των προσδιορισμένων … αριθμών τους , τότε ΑΥΤΕΠΑΓΓΕΛΤΑ το Δικαστήριο μπορεί να αναβάλει τις επιπλέον υποθέσεις σε μεταγενέστερες δικασίμους…»(!!!).
Τώρα λοιπόν , κύριε Υπουργέ θυμήθηκαν να ανασύρουν αυτή τη ρύθμιση «…από τη ναφθαλίνη…» , αιφνιδιάζοντας διαδίκους και δικηγόρους , αντιφάσκοντας και προς τον εαυτό τους, αφού ο ίδιος που υπογράφει το έγγραφο αυτό ορίζει υπερπολλαπλάσιο του δήθεν «ανεκτού ορίου» αριθμό υποθέσεων (Στο πινάκιο του Α Τμήματος στη συνεδρίαση της 6.11.2009 είχαν οριστεί 111 υποθέσεις !!!). Στη συνέχεια, ενώ έχει δημιουργήσει την πεποίθηση στους διαδίκους ότι η υπόθεσή τους θα εξεταστεί σε τακτή ημερομηνία, επικαλείται μία απόφαση της Ολομέλειας Εφετων προ εικοσαετίας (!!!) , όταν τα αριθμητικά δεδομένα ήταν τελείως διαφορετικά και παρέχει κάλυψη σε «αυθαίρετες» και αντιδικονομικές ενέργειες!
Αυτή η συμπεριφορά είναι εξόχως ΚΑΤΑΧΡΗΣΤΙΚΗ και πλήττει ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΑ το κύρος της Δικαιοσύνης, την αποτελεσματικότητά της καθώς και την ίδια την Υπουργία Σας.
Πρόκειται για αρχόμενη «λευκή απεργία» που στρέφεται εναντίον της κυβέρνησης, δυσφημεί και εκθέτει την ίδια απέναντι στους πολίτες.
Δεκάδες πολίτες και δικηγόροι αναφώνησαν εξοργισμένοι σε εκείνες τις δύο συνεδριάσεις «μα τι κάνει επί τέλους η κυβέρνηση ; Τι κουραφέξαλα μας λέει για επιτάχυνση της απονομής της Δικαιοσύνης;»
Κύριε Υπουργέ,
Θα το ανεχθείτε αυτό; Θα το επιτρέψετε;
Η. Ο ΔΣΘ ΚΑΙ Η ΠΟΛΥΔΙΑΦΗΜΙΖΟΜΕΝΗ «ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ» ΤΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Ο Σύλλογός μας σήμερα αριθμεί 6.352 μέλη, από τα οποία 2.663 (ποσοστό 41,9% ) άνδρες και 3.689 γυναίκες (ποσοστό 58,1%). Οι δικηγόροι κάτω της πενταετίας είναι 1.756 (ποσοστό 27,7%) και με επαγγελματική ηλικία από 5 μέχρι και 10 έτη 1.194 (ποσοστό 18,8% ) Συνολικά αριθμούν 2.950 (ποσοστό) 46,5% στο σύνολο
Από αυτούς οι κάτω της πενταετίας πραγματοποιούν κατά μέσο όρο 5,15 δικαστηριακές παραστάσεις και 2,00 παραστάσεις σε συμβόλαια το χρόνο , ενώ οι δικηγόροι μέχρι και δεκαετία πραγματοποιούν κατά μέσο όρο 12 δικαστηριακές παραστάσεις και 3,31 παραστάσεις σε συμβόλαια το χρόνο .
Από το 2005 έχουν εγγραφεί 1.638 και έχουν αποχωρήσει η διαγραφεί 881 δικηγόροι , δηλαδή η δύναμή μας αυξήθηκε κατά 757 μέλη!
Αυτό είναι το «προφίλ» ενός σώματος, το οποίο μέσα στις παρούσες οικονομικές συνθήκες στην κυριολεξία «πένεται» !
Για το λόγο αυτό η σχεδιαζόμενη δήθεν «απελευθέρωση»με τη μορφή της κατάργησης των ελαχίστων αμοιβών θα πλήξει τους νέους ιδιαίτερα δικηγόρους που παρέχουν υπηρεσίες σε Τράπεζες (αριθμός προσημειώσεων 24.988 μέσα στο 2008 ) και ασφαλιστικές εταιρείες (αριθμός «αυτοκινητικών υποθέσεων» 3.692 μέσα στο 2008)
Το σχετικό νομοσχέδιο το οποίο θα προωθηθεί για ψήφιση στην Βουλή πρέπει να ΑΠΟΣΥΡΘΕΙ τώρα , αφού ληφθούν οι θέσεις του σώματος , όπως έχουν διατυπωθεί στο παρελθόν, αλλά και στην επικείμενη Ολομέλεια της Λάρισας .
Σε κάθε περίπτωση , αυτές οι Οδηγίες δεν μας αφορούν.
Σύμφωνα με την προπαγάνδα των υποστηρικτών της «απελευθέρωσης» , αυτή θα επιφέρει:
Αυτές οι απόψεις , όσον αφορά στη δικηγορία, μόνο σαν «ανέκδοτο» μπορεί να θεωρηθούν ενόψει της τραγικής πραγματικότητας.
Θ. ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ «ΑΝΤΙΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΩΝ» ΝΟΜΟΘΕΤΗΜΑΤΩΝ.
1. Επαναλαμβάνω θεση του Συλλόγου μας στην κατάργηση όλων των «αντιτρομοκρατικών» νομοθετημάτων, των οποίων η θέση σε ισχύ από την προηγούμενη κυβέρνηση δεν ΑΠΟΣΟΒΗΣΕ, ούτε ΑΠΕΤΡΕΨΕ την πρόσφατη ύπουλη και δολοφονική δράση «γνωστών- αγνώστων» (όπως τα περίφημα «μέτρα για την κοινωνική ειρήνη», που προβλέπουν ιδιαίτερη ποινική μεταχείριση δραστών αξιόποινων πράξεων με καλυμμένα ή αλλοιωμένα τα χαρακτηριστικά του προσώπου τους!, καθως και άλλα νομοθετήματα που προβλέπουν καταγραφή στοιχείων DNA και γενικευμένη χρήση καμερών) συντασσόμενος με το πνεύμα των ανακοινώσεων της ΟΛΟΜΕΛΕΙΑΣ των ΠΡΟΕΔΡΩΝ των ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ της χώρας και την ιστορική απόφαση που έλαβε στη Θεσσαλονίκη.
Η κατάργηση αυτών των νομοθετημάτων πρέπει να γίνει ύστερα από συνεννόηση και διαβούλευση με τις Ανεξάρτητες Αρχές και τους Δικηγορικούς Συλλόγους και την Ακαδημαϊκή Κοινότητα.
Χρειαζόμαστε ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ με ΑΣΦΑΛΕΙΑ και όχι ΑΣΦΑΛΕΙΑ με ΨΗΓΜΑΤΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ.
Ι. «ΝΕΟΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΙ» και «ΠΑΛΑΙΟΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΙ»
Το πλέγμα προστασίας στους κλάδους υγείας και πρόνοιας των δικηγόρων παρέχεται με βάση τον σήμερα ισχύοντα αντιασφαλιστικό νόμο, αλλά και το πλέγμα παλαιότερων αντιασφαλιστικών νόμων των κυβερνήσεων από το 1990 και μετά, και συγκεκριμένα των νόμων 1902/90, 2084/92, 3029/02, 3655/08, που είχαν εισάγει ασφαλιστικές διακρίσεις με βάση την ηλικία ή την ημερομηνία της πρώτης ένταξης σε ασφαλιστικό ταμείο, διακρίσεις , οι οποίες διατηρούνται σε ισχύ.
Αναφέρομαι στο πρόβλημα της διάκρισης παλαιών και νέων (μετά τη 1.1.1993) ασφαλισμένων , με βάση την οποία οι «νεοασφαλιζόμενοι» καταβάλλουν 2,5 φορές περισσότερες εισφορές για να πάρουν την ίδια σύνταξη με τους «παλαιοασφαλισμένους»!
Ένα πρώτο μέλημα της νέας κυβέρνησης πρέπει να είναι η κατάργηση όλων αυτών των διακρίσεων και η αναδιαμόρφωση του ασφαλιστικού συστήματος σε νέα δίκαιη βάση.
ΙΑ. ΤΕΛΟΣ, ζητούμε τη συμπερίληψη εκπροσώπων του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης σε όλες τις ΝΟΜΟΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ του Υπουργείου και την ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ και εκσυγχρονισμό του πλαισίου λειτουργία της ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ αποκλείοντας κατηγορηματικά ακόμα και τη σκέψη να απομακρυνθεί από τη Θεσσαλονίκη.
ΙΒ. ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
Να αποκλειστεί κατηγορηματικά:
Α. Η προοπτική επαναφοράς από την «πίσω πόρτα» της προδικαστικής και η επαναφορά του θεσμού του εισηγητή δικαστή , που θα εξετάζει μεμονωμένα τους μάρτυρες (σε ποιους χώρους 😉
Β. Η αύξηση της υλικής αρμοδιότητας των Ειρηνοδικείων , καθώς δεν υπάρχουν ούτε Ειρηνοδικειακά καταστήματα, ούτε Ειρηνοδίκες !
Γ. Να εξεταστεί το ενδεχομενο κατάργησης των πολυμελών συνθέσεων των πολιτικών δικαστηρίων για πραγματική αύξηση του αριθμού των δικαστών και επιτάχυνση της διαδικασίας απονομής πολιτικής δικαιοσύνης
Σχετικά, σας παραδίνω τις σχετικές παρατηρήσεις της Επιτροπης Δικαιοσύνης του ΔΣΘ, που κατατέθηκε και ως κατ΄ αρχήν πρόταση του Συλλόγου στην Ολομέλεια του Ηρακλείου Κρήτης.
ΙΓ. ΠΟΣΟΣΤΟ (10%) ΑΠΟ ΤΑ ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΏΛΗΣΗ ΤΟΥ «ΜΕΓΑΡΟΣΗΜΟΥ» ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ ΔΙΑΝΕΜΗΤΙΚΟΥ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΥ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ
Η δραματική οικονομική (και κοινωνική) κατάσταση των νέων δικηγόρων , που «φυτοζωούν» ή γίνονται θύματα εκμετάλλευσης μεγαλύτερων συναδέλφων μας , επιβάλλει ένα ποσοστό από τα έσοδα του κινητού επισήματος του «ΜΕΓΑΡΟΣΗΜΟΥ» (η νέα διοίκηση του ΔΣΘ έχει καθιερώσει το «δικηγορόσημο» στις καθαρά εσωτερικές λειτουργίες του , τα έσοδα του οποίου τρέφουν τον ειδικό διανεμητικό λογαριασμό)να τροφοδοτεί τον ΕΙΔΙΚΟ ΔΙΑΝΕΜΗΤΙΚΟ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ.
ΙΔ. ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟ ΤΟΥ ΔΣΘ Η ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ!
Μέχρι σήμερα Ο ΔΣΘ έχει αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες για το περιβάλλον (δικαστικές προσφυγές , συγκρότηση τοπικού ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟΥ) και για τα ανθρώπινα δικαιώματα (σε συνεργασία με την ΕΣΗΕΜ-Θ συγκρότηση ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ κλπ.), αλλά και για την προώθηση του θεσμού της Διαμεσολάβησης, καθώς ήδη έχει ληφθεί απόφαση την ίδρυση Κέντρου Διαμεσολάβησης , ορίστηκαν τα μέλη του ΔΣ και πραγματοποιούνται ήδη με εξαιρετική επιτυχια τα σχετικά σεμινάρια.
Στο νέο νόμο ζητούμε σύσταση τριών κέντρων διαμεσολάβησης διότι η «διαπίστευση» δεν μπορεί να είναι συγκεντρωμένη στην Αθήνα, έχουμε δε ήδη τις κατάλληλες υποδομές.
Συμμετέχουμε ως τακτικά μέλη στην ΙΒΑ και στην UIA. Μετέχουμε με δύο εκπροσώπους στην Ελληνική αντιπροσωπεία στο πλέον σημαντικό συνομοσπονδιακό όργανο των Ευρωπαίων Δικηγόρων το CCBE , καθώς και στην Ένωση Βαλκανικών Δικηγορικών Συλλόγων (UBBA)δημιουργώντας παράλληλα ένα δίκτυο τοπικών Βαλκανικών Δικηγορικών Συλλόγων με το σύστημα των «αδελφοποιήσεων».
Επισκεφθήκαμε για το σκοπό αυτό:
ΝΟΒΙ-ΣΑΝΤ, ΜΠΑΝΙΑ- ΛΟΥΚΑ, ΒΕΛΙΓΡΑΔΙ (αδελφοποίηση με τον τοπικό Σύλλογο), ΣΟΦΙΑ, ΑΔΡΙΑΝΟΥΠΟΛΗ (αδελφοποίηση με τον τοπικό Σύλλογο σε πλήρη γνώση των δύο Υπουργών Εξωτερικών και συνεννόηση με την τοπική Ελληνίδα Πρόξενο), ΑΓΚΥΡΑ, και ετοιμαζόμαστε το Δεκέμβριο να επισκεφτούμε την ΠΡΟΥΣΑ (διοργάνωση κοινού συνεδρίου) και την ΠΟΝΤΓΚΟΡΙΤΣΑ (ΜΑΥΡΟΒΟΥΝΙΟ)
Το τέλος του Επόμενου Ιανουαρίου με αρχές Φεβροουαρίου θα διοργανώσουμε ΔΙΑΒΑΛΚΑΝΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΤΗΣ ΒΑΛΚΑΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΧΩΡΩΝ ΤΗΣ ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ και επιθυμούμε να το θέσουμε υπο την αιγίδα του Υπουργείου Σας.
Σας ευχαριστούμε για την επίσκεψή Σας
ΜΑΝΟΛΗΣ ΛΑΜΤΖΙΔΗΣ
Πρόεδρος Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης